Stille om bokbransjen

fredag 22. mai 2009, kl 0819

For bransjen som helhet er det viktig at flere medier har et kritisk blikk på bokbransjen og følger med på det som skjer – og som kan komme til å skje.

per-olav

Av Per Olav Solberg

Norske medier skriver svært lite om norsk bokbransje for tiden. Dagens Næringsliv har lenge vært den største konkurrenten til Bok & samfunn når det gjelder bokbransjenyheter, men de to siste månedene har DN Etter børs vært mer eller mindre fraværende på bokstoff. Andre aviser dekker bokbransjen mer eller mindre sporadisk, men etter krisen i Norli i februar og en liten mediestorm i kjølvannet av den, har avisene vært merkelig tause. Og det i en tid hvor det skjer svært mye i norsk bokbransje, hvis man tar seg tid til å lete.

Sparetiltak i norske redaksjoner på grunn av finanskrisen gjør at det må prioriteres hardere enn tidligere, og i en sak i forrige nummer av Bok & samfunn kom det fram at litteraturstoff og bokanmeldelser neppe vil bli mer prioritert enn i dag i norske medier. Heller tvert imot.

Stoff om forfattere og boknameldelser er én ting. Det som skjer i verdikjeden mellom forfatter og leser noe annet. Det er sistnevnte Bok & samfunn har som sitt hovedområde å skrive om, og når vi nå har lansert vår nye nettutgave er det et signal om at vi vil ta en enda tydeligere posisjon enn før når det kommer til nyheter om bokbransjen.

Det betyr ikke at vi liker at det skrives mindre om bokbransjen i andre medier, selv om det på kort sikt kan gjøre oss viktigere. Som i all annen næring trenger man konkurranse for at man selv skal skjerpe seg og være ekstra årvåken, og ikke minst få ideer til problemstillinger man kan lage nye vinklinger på. Og for bransjen som helhet er det viktig at flere medier har et kritisk blikk på bokbransjen og følger med på det som skjer – og som kan komme til å skje.

Stikkord:

Del denne artikkelen på:

Skriv en kommentar